Smokey Goodness Winter BBQ - Jord Althuizen

Na het succes van eerdere Barbecue boeken (zie recensie Smokey Goodness 3, tevens winnaar van de Gouden Garde publieksprijs bij Kookboek van het Jaar) is er weer een nieuw boek van Jord Althuizen verschenen: Smokey Goodness Winter BBQ boek. De barbecue kun je namelijk het hele jaar door gebruiken en Jord inspireert je in dit boek met allerlei mooie gerechten om zelf mee aan de slag te gaan. Het is weer een mooi boek vol lekkere recepten en mooie foto’s geworden.

Vorig jaar heb ik zelf ook een Winter BBQ georganiseerd voor vrienden en het heeft toch wel wat extra’s hoor. Lekker koud buiten, een koud jachtbittertje, biertje, warme kleding en fikken maar met die barbecue! Dit jaar ga ik vaker de barbecue aansteken in de winter en wat extra inspiratie kan dan geen kwaad. Barbecueën is nog steeds hot, ook in de winter, dus dit boek kan wel eens weer een groot succes worden!

Winter Barbecue Essentials

Met een bak sneeuw in de tuin en flinke kou, is een winter BBQ natuurlijk wel net even anders dan als je met 30 graden en zon de barbecue opstookt. In het hoofdstuk “Winter Barbecue Essentials” worden veel zaken genoemd die van belang zijn bij een Winter BBQ. Zo zijn met name de tips over kleding en licht logisch, maar ik moet zelf toch bekennen dat ik vorig jaar wel heb zitten prutsen met een lampje om de garing te checken… Leermomentje, dat gaan we dit jaar anders doen! Ook zijn er meer zaken rondom de temperatuur van de barbecue en je vlees waar je rekening mee moet houden.

Barbecue, bier wijn en cocktails

Barbecue en bier… Die combinatie bevalt me wel, zoals jullie waarschijnlijk wel weten. In het hoofdstuk geeft Jord je richtlijnen en voorbeelden om lekkere bier spijs combinaties te maken. Geen fan van bier? Dat kan natuurlijk niet, want voor iedereen is er echt een lekker biertje te krijgen vind ik… Maar als je toch wat anders bij de barbecue wil drinken komen ook de wijnen aan bod. Vinoloog Marten van den Dries geeft advies over welke wijnen je bij welk gerecht kunt serveren. In de winter mag dit wel vol en krachtig zijn. Daarnaast krijg je inspiratie om lekkere cocktails te maken.

Winter groenten

In het vorige boek kon je al recepten vinden in de categorie “Fiery Veggies”, ook in het Winter BBQ boek komen de groenten natuurlijk weer aan bod, in het hoofdstuk “Fiery Winterveggies”. Barbecueën is namelijk zoveel meer dan alleen een stukje vlees! Zo krijg je onder andere recepten voor gegrilde pastinaak met peterselieboter en geroosterde bieten met geitenkaas. Ook de “Gegrilde wintersalade met bier-balsamicoglaze” ziet er super uit. Deze gerechten klinken heerlijk en zijn meestal ook niet moeilijk om te maken, lekker toch!?

Gegrilde WIntersalade BBQ - Winter BBQ Boek   Espresso Rubbed Reerug - Winter BBQ Boek

Jägerberry Ribs

Als het goed is, zul je weten dat ik fan ben van goede spareribs.In dit boek deelt Jord een heerlijk recept voor “Winterse Jägerberry Spareribs”. De ribs krijgen een winterse rub mee en bij het serveren overgiet je ze met de Jägerberry saus, de naam zegt genoeg lijkt me. Dat moeten dikke smaken zijn en dit gerecht staat hoog op de lijst om te maken uit dit Winter BBQ boek. Een ander mooi gerecht dat ik graag wil gaan maken is de “Planked Porro” met smokey whisky-baconsaus. Het liefst gemaakt met rendiervlees, maar hertenvlees gaat ook prima en is net even beter verkrijgbaar. Zoals de naam het al doet vermoeden wordt het vlees op een plank naast het vuur gegaard en later overgoten met de whisky-baconsaus. Een ander mooi recept is het recept voor “Epresso Rubbed Reerug met chocolade-balsamicosaus”. De subtiele smaak van ree/hert krijgt een flinke oppepper door een rub te gebruiken van onder andere espressobonen.

Desserts

Nog ruimte voor een dessert na al dat barbecue geweld? Dan kun je je uitleven met de recepten voor bijvoorbeeld “Tarte Tatin met calvados-peren” of de “Kaiserschmarrn”. Een wat? Oneerbiedig gezegd een pannenkoek die je tijdens het bereiden in stukken scheurt!  Het Smokey Goodness Winter BBQ boek is echt weer een hele mooie uitgave geworden. Ik gok dat het een dikke hit gaat worden en het is een vette aanrader om als inspiratiebron te gebruiken voor de Winter barbecue. De recepten zijn duidelijk geschreven, zodat je lekker aan de slag kunt. Ik denk dat je hier mensen in de decembermaand ook blij mee kan maken, dus die gratis cadeautip geef ik je er ook nog even bij 😉

Over Smokey Goodness Winter BBQ boek

Auteur: Jord Althuizen
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers